MENU
Powódź 2024. Z powodu coraz wyższego poziomu wody na Odrze zamknięto most w Ścinawie ruch został całkowicie wstrzymany .

Dodał: Babinicz° - Data: 2024-09-21 18:51:46 - Odsłon: 64
21 września 2024

Data: 2024:09:21 16:11:06  


Przeprawa mostowa w Ścinawie istnieje już co najmniej od połowy lat pięćdziesiątych XIX wieku. Przed drugą połową XIX w. komunikację przez Odrę zapewniał most drewniany o konstrukcji wieszarowej z jednym przęsłem zwodzonym zapewniającym żeglugę na Odrze. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na zły stan techniczny drewnianego mostu i niewystarczające dla żeglugi parametry przęsła zwodzonego podjęto decyzję o budowie nowego obiektu.Projekt nowej konstrukcji opracowali dwaj wrocławscy inżynierowie Keller i Schnapp. Nowy obiekt wybudowano w pobliżu nowego mostu w latach 1900-1903. Nawiązuje on do architektury mostów dziewiętnastowiecznych, gdyż zastosowano w nim w strefach przyczółków murowane z cegły masywne strażnice, podobne do stosowanych w mostach na dolnej Wiśle. W 1945 r. zostało strącone przęsło zawieszone głównego mostu, które podniesiono pod koniec lat czterdziestych. W latach 1975-1976 dokonano wymiany pomostu drewnianego na żelbetowy z płyt prefabrykowanych. Wzmocniono również część mostu nad terenem zalewowym przez dodanie trzeciego dźwigara. Dodatkowy dźwigar podparto na istniejących filarach i umieszczonych w środku rozpiętości przęseł wahaczach żelbetowych. W 1994 r. wykonano wzmocnienie filara nurtowego nr 7.Most nad Odrą w Ścinawie usytuowany jest w ciągu drogi krajowej nr 337 Wołów - Ścinawa około 60km w dół rzeki od Wrocławia. Jest to obiekt stalowy kratownicowy złożony z dwóch oddzielnych konstrukcji.

* mostu głównego (nad korytem Odry) o konstrukcji nośnej w postaci trójprzęsłowej, kratownicowej belki Gerbera i pośrednim usytuowaniu pomostu. Rozpiętość przęseł jest następująca: 55,00 + 89,40 + 55,00 m. Dźwigary kratownicowe o zmiennej wysokości mają pasy zakrzywione o przekrojach dwuściankowych. Rozstaw dźwigarów głównych wynosi tu 6,60 m.
* mostu nad terenem zalewowym o górnym usytuowaniu pomostu złożonym z 5 przęseł kratownicowych o rozpiętości wynoszącej po 30,00 m. Konstrukcję nośną tej części mostu wykonano również w postaci wieloprzegubowej belki gerbera. Rozpiętość przęseł zawieszonych wynoszą po 18,00 m. Wysokość dźwigarów kratownicowych o przęsłach jednościankowych jest stała na długości mostu i wynosi 2,71 m. Rozstaw dźwigarów w moście inundacyjnych jest mniejsza niż w moście głównym i wynosi 5,50 m.Wszystkie połączenia elementów pierwotnych mostu wykonano jako nitowane. Całkowita długość mostu w osiach podparć na przyczółkach wynosi 350,20 m.

J.Onysyk, Cz.Machelski, M.Węgdzyniak, J.Biliszczuk, Most w Ścinawie - Przykład kompleksowej odnowy obiektu, [w:] Estetyka Mostów. Trzecia Krajowa Konferencja, Warszawa-Popowo n/Bugiem 1999, s. 151-158

  • /foto/394/394203m.jpg
    1899
  • /foto/6921/6921800m.jpg
    1899
  • /foto/7618/7618163m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/370/370697m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/269/269628m.jpg
    1901
  • /foto/6890/6890011m.jpg
    1901
  • /foto/132/132964m.jpg
    1902
  • /foto/134/134264m.jpg
    1902
  • /foto/5639/5639717m.jpg
    1903
  • /foto/8115/8115894m.jpg
    1903
  • /foto/211/211377m.jpg
    1903 - 1904
  • /foto/205/205222m.jpg
    1903 - 1920
  • /foto/43/43244m.jpg
    1906
  • /foto/193/193359m.jpg
    1907
  • /foto/450/450317m.jpg
    1908
  • /foto/3287/3287549m.jpg
    1908
  • /foto/3287/3287562m.jpg
    1908
  • /foto/7622/7622756m.jpg
    1908
  • /foto/195/195929m.jpg
    1909
  • /foto/4351/4351631m.jpg
    1910
  • /foto/5232/5232138m.jpg
    1910
  • /foto/211/211865m.jpg
    1910 - 1944
  • /foto/211/211261m.jpg
    1912
  • /foto/427/427444m.jpg
    1912
  • /foto/9441/9441977m.jpg
    1912
  • /foto/10805/10805017m.jpg
    1912
  • /foto/10060/10060231m.jpg
    1913
  • /foto/44/44083m.jpg
    1915
  • /foto/318/318659m.jpg
    1915
  • /foto/4795/4795784m.jpg
    1915
  • /foto/5196/5196385m.jpg
    1915
  • /foto/6897/6897234m.jpg
    1915 - 1940
  • /foto/133/133171m.jpg
    1916
  • /foto/5183/5183350m.jpg
    1917
  • /foto/3517/3517610m.jpg
    1918
  • /foto/40/40997m.jpg
    1919
  • /foto/193/193360m.jpg
    1920
  • /foto/6522/6522347m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/294/294968m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/134/134007m.jpg
    1920 - 1944
  • /foto/41/41000m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/5564/5564391m.jpg
    1921
  • /foto/164/164342m.jpg
    1922
  • /foto/414/414273m.jpg
    1923
  • /foto/7792/7792921m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/7792/7792951m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/9764/9764392m.jpg
    1926
  • /foto/221/221266m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/10393/10393772m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3808/3808062m.jpg
    1939
  • /foto/7013/7013244m.jpg
    1941
  • /foto/323/323506m.jpg
    1942
  • /foto/337/337037m.jpg
    1945
  • /foto/337/337040m.jpg
    1945
  • /foto/43/43668m.jpg
    1945
  • /foto/337/337041m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/337/337109m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/337/337744m.jpg
    1947
  • /foto/337/337745m.jpg
    1947
  • /foto/337/337747m.jpg
    1947
  • /foto/337/337748m.jpg
    1947
  • /foto/337/337749m.jpg
    1947
  • /foto/337/337787m.jpg
    1947
  • /foto/338/338354m.jpg
    1947
  • /foto/338/338357m.jpg
    1947
  • /foto/338/338359m.jpg
    1947
  • /foto/338/338360m.jpg
    1947
  • /foto/338/338361m.jpg
    1947
  • /foto/338/338362m.jpg
    1947
  • /foto/338/338363m.jpg
    1947
  • /foto/338/338460m.jpg
    1947
  • /foto/338/338461m.jpg
    1947
  • /foto/338/338462m.jpg
    1947
  • /foto/338/338463m.jpg
    1947
  • /foto/369/369738m.jpg
    1980
  • /foto/158/158900m.jpg
    2006
  • /foto/158/158902m.jpg
    2006
  • /foto/161/161567m.jpg
    2006
  • /foto/161/161569m.jpg
    2006
  • /foto/161/161570m.jpg
    2006
  • /foto/76/76168m.jpg
    2006
  • /foto/76/76169m.jpg
    2006
  • /foto/76/76170m.jpg
    2006
  • /foto/76/76171m.jpg
    2006
  • /foto/76/76172m.jpg
    2006
  • /foto/206/206516m.jpg
    2006
  • /foto/132/132097m.jpg
    2007
  • /foto/132/132098m.jpg
    2007
  • /foto/132/132099m.jpg
    2007
  • /foto/214/214071m.jpg
    2008
  • /foto/214/214590m.jpg
    2008
  • /foto/214/214591m.jpg
    2008
  • /foto/214/214603m.jpg
    2008
  • /foto/277/277122m.jpg
    2009
  • /foto/370/370520m.jpg
    2009
  • /foto/422/422878m.jpg
    2011
  • /foto/5449/5449242m.jpg
    2011
  • /foto/3306/3306429m.jpg
    2012
  • /foto/6123/6123002m.jpg
    2014
  • /foto/5547/5547445m.jpg
    2015
  • /foto/5547/5547447m.jpg
    2015
  • /foto/5547/5547448m.jpg
    2015
  • /foto/5547/5547449m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925221m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925222m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925223m.jpg
    2015
  • /foto/5925/5925224m.jpg
    2015
  • /foto/6568/6568916m.jpg
    2017
  • /foto/6833/6833223m.jpg
    2017
  • /foto/6833/6833225m.jpg
    2017
  • /foto/8269/8269011m.jpg
    2019
  • /foto/8265/8265985m.jpg
    2019
  • /foto/8265/8265990m.jpg
    2019
  • /foto/8265/8265993m.jpg
    2019
  • /foto/8266/8266004m.jpg
    2019
  • /foto/8959/8959415m.jpg
    2020
  • /foto/10052/10052091m.jpg
    2022
  • /foto/10052/10052095m.jpg
    2022
  • /foto/10101/10101874m.jpg
    2022
  • /foto/11128/11128039m.jpg
    2024

Babinicz°

Poprzednie: ul. Chobieńska Strona Główna Następne: Zdjęcia lotnicze